TEE SE ITSE -YRITYSVIDEO 

Tee matka yritysvideon maailmaan: 10 vinkkiä kiinnostavan yritysvideon tekemiseen – itse! 

Videon miettiminen brändi-näkökulmasta on lisäksi hauskaa ja avartavaa, vaikka et toteuttaisikaan lopullista videota. Vinkeistä saat paljon näkökulmia omaan erottuvuuteen ja kilpailutekijöihin.

TEE SE ITSE -VIDEO

30.3.2020 - Julia Alakulju

#1

MITÄ, MIKSI, KENELLE, MIHIN

 

Suunnittelet videon tekemistä kohdeyleisöllesi. Ilman suuria kuluja ja omin päin! Ideoita ja intoa pursuten olisikin hyvä aloittaa kuvaukset heti. Tekemällä oppii! Tässä muutamia vinkkejä, joista toivon olevan hyötyä TEE SE ITSE -videon tekijälle, ja voit ensimmäisestä videosta lähtien nauttia sen tuomista tuloksista. Mitä, miksi, kenelle ja mihin – ovat ensimmäiset asiat mitkä kannattaa nostaa pöydälle.

 

Mitä videolla tavoitellaan, mikä on viesti ja kehoitus? Onko video informatiivinen vai tunteita herättävä? Mikä on videon lupaus? Mitä haluat katsojan muistavan videosta päälimmäisenä asiana? Mikä on sinulle tärkeintä? Mikä on videon fiilis? Käytä suunnittelun tukena mood boardi:a (tulossa osiossa #3).

 

Miksi? Onko videolla tarkoitus lisätä myyntiä, tietoa, sitouttaa vai palvella? Tavoitteiden huolellinen määrittely luo pohjan onnistuneelle viestille. Ilman tavoitteita katsoja ei tiedä, mihin videolla oli tarkoitus tähdätä. Tavoitteellinen ja kohdennettu video nappaa katsojan mukaansa ja palvelee tarkoitustaan. Oli kyseessä tapahtuma, haastattelu, mainos tai lausunto, videon tavoitteet on hyvä miettiä ja listata huolellisesti.

 

Kenelle? Kohderyhmän määrittely vaikuttaa kaikkeen: Käsikirjoitukseen, kuvauksen tyyliin, sisältöön, leikkaukseen, medioihin ja ajankohtaan, milloin video julkaistaan.

 

Mihin video kannattaa laittaa? Tukeeko video nettisivujen sisältöä, vai onko sen tarkoitus kerätä klikkauksia sosiaalisessa mediassa. Missä video tavoittaa kohderyhmänsä parhaiten?

Määrittele nämä asiat itsellesi selkeiksi, ennenkuin aloitat.

 


 

#2

KÄSIKIRJOITUS – IDEASTA LOPPUTEKSTEIHIN

Käsikirjoituksen tekeminen on hauskaa ja voit tehdä sen omalla tyylilläsi.

Käsikirjoitus = suunnitelma. Käsikirjoitus jälkeen se toimii ohjeistuksena, tukena ja turvana sekä leikkaajan apuvälineenä. Niin pientä videota ei ole, mihin ei käsikirjoitusta kannata tehdä. Käsikirjoitus voi minimissään olla videon sisältö ja runko, joka toimii muistin tukena.

 

Idea. Ideoita voidaan kerätä vaikka useampia. Ideat voivat olla tilanteita, esimerkkejä, näkökulmia. Haluatko elokuvamaisen vai dokumentaarisen videon? 

 

Oma tarina. Mikä on juuri sinun yrityksesi erottuvuustekijä kilpailijoihin verrattuna? Mikä on tarinasi, mikä on ideologiasi? Miksi yrityksesi on olemassa?

 

Tarinan kulku, jos videosi on tarinallinen. Voit noudattaa Aristoteleen kaavaa: alku, keskikohta ja loppu, jossa osioiden välillä on käänne. Käännettä edeltää jokin pieni seikka, joka vaikuttaa tilanteen muuttumiseen.

 

Voit tehdä myös tarinan, jossa on yksi käänne, esimerkiksi tilanne muuttuu hauskaksi jonkun tekijän voimasta. Mikäli teet visuaalisen videon, joka kuvaa paikkoja ja tuotteita, voit ajatella tarinan muodon näin: 1-Esittely ja intro / 2-palvelukuvaus / 3-kehoitus toimintaan. Vain mielikuvitus on rajana, kuitenkin kannattaa suunnitella sisältö siten, että se ei ole vain sarja erilaisia kuvia. Palaamme tähän vielä editointi -osiossa.

Luonnostele ideoita ja tarinoita mind map:iksi ennen kuin alat kirjoittaa varsinaista käsikirjoitusta.


 

#3

MOODBOARD​

 

Askartelun ja inspiraation aika! Moodboard on kuvakooste, joka viestittää tunnelmia, kuvakulmia, aiheita, toiveita. Moodboard on luovan työn apuväline, voit esitellä sen avulla ideoita eteenpäin ja käyttää sitä suunnittelun sekä jälkituotannon tukena. Moodboard esittää lopullisen videon tunnelmaa sekä käsikirjoitusta. Kun mietit moodboardia, mieti yritystäsi. Mitkä asiat ja tunnelmat resonoivat juuri sinulle ja näkyvät sitä kautta yrityksessä?

Mitä videossasi näkyy muuta kuin sinä? Mitä värejä, miten stailaat tilan?

 

Moodboard on hyvä apuväline kaikkeen suunnitteluun. Voit kirkastaa sen avulla ajatuksia tuotteistasi, palveluistasi, tyylistäsi, omasta visuaalisesta maailmastasi. Moodboard voi koostua vapaamuotoisesti mistä vain kuvista, jotka on leikattu ja liimattu tai tietokoneella koostettu yhdeksi kokonaisuudeksi.

 

Tunnelma. Millä sanoilla kuvailet yrityksesi tunnelmaa? Onko se tyylikäs, lempeä, lämmin tai asiantunteva? Millä väreillä kuvailet yritystäsi? Onko yrityksellä ilme tai tekstiilit, jotka viestivät tiettyjä sävyjä? Onko musta-valkoinen yrityksesi juttu ja erottuvuus-tekijä? Etsi kuvia, jotka miellyttävät sinua tunnelmaltaan.

 

Valo. Kun tarkastelet valitsemiasi kuvia, minkälainen valo niissä on? Vallitseeko luonnonvalo (auringonvalo / varjo) vai keinotekoinen valo (studio / valaistu)? Mieti millainen valo sopii yritysvideosi sanomaan? Mikä puhuttelee sinua?

 

Kuvakulmat. Mieti, missä kuvakulmissa haluat kuvata asioita. Korkealta ilmasta vai matalalta maan tasolta? Haluatko lähikuvia vai kokonaiskuvaa tiloista, molempia? Erilaisilla kuvakulmilla pidät katsojan kiinnostuneena? Irrottele vapaasti ja mieti kuvakulmia, jotka tukevat sinun tarinaasi.

 

Stailaus. Jos videossasi on tuotteita tai ihmisiä, onko ne stailattu? Millä tyylillä? Tarvitsetko rekvisiittaa? Mieti erilaisia vaihtoehtoja. Mihin aikakauteen stailaus tai tyyli sopivat?

 

Selaa pinterestiä ja käytä kuvahakua tai leikkaa lehdistä kuvia ja koosta niistä noin A3-kokoinen taulu / dokumentti, jossa kuvat ovat vapaassa järjestyksessä. Jokainen moodboard on erilainen, sen avulla hahmotat hyvin omia näkemyksiäsi. Ota tämä työkaluksi aina kun tarvitset ideoita, kirkastaa ajattelua tai haet inspiraatiota!


 

#4

HAUSKAN TIIMITYÖN MAHDOLLISUUS

 

Videon tekeminen on tosi kivaa ja hyvin opettavaa joten auttajiakin löytyy. Kannattaakin kysyä omasta verkostostasi kiinnostuneita. Mitä suurempi tuotanto on, sitä enemmän siihen tarvitaan tekijöitä. TEE SE ITSE -video on kuitenkin tarkoitettu yhden tai tiimin työksi, joten silloin roolit voidaan jakaa kiinnostusten ja osaamisalueiden mukaan.

 

Ohjaaja on johtaja. Jos yritys on sinun, ole ohjaaja. Päätät ja kannat vastuun lopputuloksesta sekä valvot koko prosessia. Videon tavoitteena on toteuttaa ohjaajan näkemys lopputuloksesta. Ohjaaja on mukana kaikissa vaiheissa.

 

Kuvaaja tuo esiin näkemyksiään ja ideoita parhaan lopputuloksen saamiseksi. Kuvaaja ja ohjaaja ovat tiivis työpari parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Pienessä tuotannossa kuvaaja voi olla myös ohjaaja.

 

Editoija luo lopullisen videon. Ohjaaja tukee editoijaa lopullisen version tekemisessä, jotta lopputulos on toiveiden ja tavoitteiden mukainen.

 

Avustajat voivat olla mukana kuvausten järjestelyissä, mukana videolla, lavastamassa, stailaamassa, auttamassa valojen ja tekniikan kanssa. Jokainen on tärkeä osa onnistunutta kuvausta ja hyvä tiimi lisää energistä meininkiä.

 

Näyttelijät. Jos käsikirjoituksessa on rooleja, olet ehkä jo miettinyt niihin sopivia henkilöitä. Omista verkostoita voi löytyä innokkaita vapaa-ehtoisia hauskaan kokemukseen. Monelle näytteleminen videolla voi olla kerran-elämässä-juttu tai työnäyte eteenpäin, siksi kannattaakin rohkeasti kysyä sopivilta ihmisiltä.

 

Mieti onko yritysvideo sujuvinta toteuttaa yksin vai ryhmässä? Itse oman aikataulun mukaan luotu video on myös hyvä vaihtoehto, esimerkiksi jos kyseessä on pieni tuotevideo. Tartu kuitenkin rohkeasti ryhmätyöhön, videon tekeminen on inspiroivaa hyvällä tiimillä.

 


 

#6

KUVAUSPAIKKA JA KUVAUSTEN JÄRJESTELY

 

On aika ryhtyä tositoimiin! Käsikirjoitusta ja moodboardia luodessa on varmaan jo tullut ideoita kuvauspaikoista ja kuvauksen ajankohdasta.

 

Kuvauspaikka. Sen lisäksi, että tila toimii kuvauksellisesti, siellä tulisi olla hyvä valo. Teetkö valaistuksen tilaan, vai tuleeko sinne luonnonvalo? Toimistoissa loisteputket luovat valoa suoraan ylhäältä päin. Tämä tekee usein sen, että kasvoille syntyy varjoja ja mustat silmänaluset. Valitse ikkunasta suodattuva lempeä luonnonvalo, kun sitä on saatavilla. Pitkissä kuvauksissa kannattaa kuitenkin huomioida se, että luonnonvalo muuttuu päivän mittaan. Keskipäivän auringonpaistetta kannattaa välttää, jotta kuva ei mene puhki. Jos haluat itse valaista tilan, löytyy tähän tarkoitukseen sopivia kevyitä ja edullisia led-valoja. Kuvauspaikka kannattaa aina stailata ja tarkastaa, ettei kuvaan tule mitään ylimääräistä. Tuo brändiä tukevia värejä tai graafista ilmettä rekvisiitaksi luomaan fiilistä.

 

Kuvausten järjestelyt ovat käsikirjoituksen vaatimuksia täyttäviä valmisteluja ja kuvauspäivän aikatauluttaminen. Luo lista ja aikataulu: kuvausten alku ja loppu, kuvattavien kohtausten järjestys, mukana olevien nimet ja muut toimet. Mikäli video vaatii useamman päivän kuvauksia, tee listat sen mukaan. Jaa lista kaikille osanottajille. Mieti myös, onko kaikkien tarpeellista tulla samaan aikaan kuvaupaikalle ja yksilöi lista sen mukaan.

 

Tarkastele kuvauspaikkaa ja mieti miten se sopii yritysilmeeseen ja strategiaan. Onko valaistus moodboardin ja käsikirjoituksen mukainen? Ota testikuvia kännykällä ja ole tarkkana, sillä tilassa olevat patterit, putket ja lattian kuviot voivat tuottaa tuskanhikeä kuvausten jälkeen. Tarkasta valon suunta. Tarvitsetko esim. lakanan heijastamaan lisävaloa myös toisesta suunnasta?

 


 

#5

KAMERA

 

Voit valita kuvauksiin yhden tai useamman kameran. Voit yhdistää kuvaa järjestelmä- tai videokamerasta ja kännykän kamerasta sekä action-kamerasta. Pieni yritysvideo voi olla myös vain puhelimella kuvattu. Monessa puhelimessa on hyvä kuvanvakaaja, se kannattaa hyödyntää.  Jos kuvaat ilman vakaajaa, käytä jalustaa vähentämään heilumista. Tee testejä ja katso millaista kuvaa saat kameroillasi. DSLR-kamerassa voit käyttää manual-modea, jolloin fps 25 / f 4,0 / 1/50 / ISO < 900 ovat hyvät perusasetukset. Jos valo ei riitä, tuo tilaan itse lisää valoa.

Mikäli kuvaaminen ei ole kovin tuttua, voit hyvin kuvata automaatti-asetuksilla, kunhan ensin testaat jäljen ja äänen kuuluvuuden.

 

Pääasia, että et anna tekniikan estää kuvaamista, vaan heittäydyt rohkeasti kokeilemaan! Asiaan syventyville on paljon videoita tarjolla aiheesta.

 

Valo. Katso, ettei ikkunoista tuleva auringonvalo polta puhki kuvaa. Jos kuvaat ulkona, ole tarkkana keskipäivän auringon suhteen. Jos kuvaat dslr-kameralla ja kuva näyttää vihertävän tai punertavan, muista laittaa white balance -asetus oikeaan tilaan. Millaiset varjot tilassa on? Voit heijastaa valoa varjokohtiin vaikka valkoisella lakanalla.

 

Vakaa kuva. Kuvanvakaaja tai kolmijalka tasaa heilumista ja jälki on ammattimaisempaa. Jos suunnittelet kamera-ajoja, käytä kännykkää (jossa on hyvä vakaaja), action-kameraa ja mikäli haluat olla kokeilla todella pehmeää kuvausta, laita kamerasi gimbaaliin. Lisätarvikkeita löytyy myös vuokrattavaksi.

 

Testaa. Tee testi-otot kaikista kuvauspaikoista ja tilanteista. Kirjaa ylös millä kameralla kuvaat mitäkin. Jos vaihdat objektiiveja, käytä laajakuvaa tiloihin ja käytä lähikuvassa ihmisten kuvaamiseen 50-85mm (tai zoom) polttovälillä.

 

Ääni. Jos videolla puhutaan, tarvitset mikrofonin ääntä varten. Tällöin kamerassa tulisi olla mahdollisuus mikrofoni-liitännälle. Suuntamikrofoni tai langaton nappimikki toimivat hyvin kameraan asetetun lähettimen kanssa ja ääniraita on suoraan kuvatussa materiaalissa. Valitse nappi-mikrofoni, jos tilassa on taustahuminaa, ohi kulkevia autoja tai mitä vain muuta taustaääntä. Suuntamikki poimii herkästi kaiken tilan äänen.

 

Tutustu kamerasi manuaaliin tai puhelimen kameran toiminnallisuuksiin hyvin ennen kuvausta. Harjoittele ja tee testejä. Tarkastele ja vertaa jälkeä. YouTubesta saat paljon tietoa eri kameroista.


 

#7

HILJAISUUS – KUVATAAN

 

Kun olet valmis aloittamaan kuvaamisen, varmista, että saat tehtyä sen ilman häiriöitä. Tee harjoitus. Mikäli videossa on puhetta, mitä enemmän sitä on harjoiteltu, sitä paremmin se menee. Tarkasta ainakin välillä, että kaikki menee purkkiin kuten pitää.

 

Virta. Ota mukaan tarpeeksi monta akkua ja tarkasta, että kaikkien kameroiden akut ovat täynnä ennen kuvausta. Ota mukaan jatkojohtoa, jos kuvaat omilla valoilla.

 

Muistikortit. Mikäli kuvaat muistikortille tai kännykkään, tarkasta että tilaa on tarpeeksi.

Muuttujat. Muista huomioida luonnonvalon vaihtelu. Jos videossa on henkilöitä, tarkasta välillä miten hiukset, korut ja vaatteet ovat.

Kuvakulmat. Käy ohjaajan kanssa kuvakulmat läpi. Onko kuva kerronnallisesti mukana toiminnassa, vai onko se katsojan näkökulma tai kenties kuvaa tilannetta kauempaa?

Rajaus. Pidä kuvarajausta silmällä tarkasti. Katso, ettei ihminen mene "poikki" nivelistä, kuten nilkoista, polvista, ranteista tai vyötäröltä. Jos kuvaan tuotteita, tutustu ennen kuvausta komposition periaatteisiin ja voit saada lisää ideoita sommitteluun.

Fiilis. Pidä hyvä fiilis koko kuvauspäivän! Se näkyy myös lopputuloksessa.

Pidä käsikirjoitus ja moodboard lähellä kun kuvaat videota. Noudata aikataulua mahdollisimman tarkasti, sillä kuvauksissa aika kuluu nopeasti! Hyvä harjoittelu säästää paljon kuvausaikaa. Muista myös, että maltti on valttia kuvaustilanteessa! Anna kohteen ja tapahtumien olla pääosassa ja pidä kuva huolellisesti kasassa.


 

#8

OHJAUS

 

Jos käytät näyttelijöitä tai teet vaikka haastattelun, tarvitaan ohjaajaa. Yritysvideon ohjaaminen on neuvomista, keskustelua ja käsikirjoituksen tulkintaa. Kerro kuvattavalle selkeästi, miten toimia. Kuvaile keskustelemalla tunne tai tilanne ja harjoittele näyttelijän kanssa. Keskustele kuvaajan kanssa kuvakulmista.

 

Käsikirjoitus. Käy kuvattavan kanssa läpi kohtauksen fiilis ja sisältö.

Harjoitus. Tehkää harjoitus tarvittavan monta kertaa, jotta tilanne on sujuva. Kun homma alkaa rullaamaan, kamera käy!

Kuvaus. Ohjaaja tekee selväksi, milloin kuvaus alkaa, ja kohtaus / haastattelu voi rullata. Jos jokin menee pieleen, katkaisee ohjaaja kuvauksen ja kuva otetaan uudestaan.

Palaute. Muista olla kannustava ja antaa positiivista palautetta joka kerta!

Yhteistyö. Käy kuvaajan kanssa kuvakulmat ja kameran paikka läpi, jotta kuvaus tukee käsikirjoituksen ideaa. Onko kuva kerronnallisesti mukana toiminnassa, vai onko se katsojan näkökulma tai kenties kuvaa tilannetta kauempaa? Mieti nämä jo etukäteen.

Luovuus. Muista olla rohkea! Tee erilaisia kokeiluja. Mikään ei estä sinua tekemästä vuosisadan ohjaustyötä juuri omassa yritysvideossasi!


 

#9

EDITOINTI

Materiaalit kannattaa heti kuvauspäivän jälkeen varmuuskopioida. Siirrä ne pilveen, ulkoiselle kovalevylle tai tietokoneelle, jotta sinulla on varmasti kaksi kopiota kaikesta kuvaamastasi. Mitkä ovat tekniset mahdollisuutesi editoinnin suhteen? Jos teit puhelimella videon, voit ladata editointi-applikaation ja tehdä pienen editoinnin mobiililaitteella. Tutustu vaihtoehtoihin, tarjolla on todella hauskoja applikaatioita. Jos haluat editoida koneella, on sekä ilmaisia editointiohjelmia että maksullisia ammattilaisten ohjelmia, joista valita. Google ja keskustelupalstat ovat parhaat apurit tähän valintaan. Editoinnin peruselementti on time-line (aikajana), johon leikkaat materiaalia.

 

Leikkaa toimintaan. Kun olet kuvannut ihmistä, leikkaa kuva siten, että se alkaa toiminnasta ja päättyy toimintaan. Näin saat sujuvuutta videoon.

Kontrastit. Leikkaa rohkeasti laajasta kuvasta yksityiskohtiin pitääksesi kuvakerronnan mielenkiintoisena. Aloita laajalla kuvalla, jotta katsoja saa heti käsityksen paikasta ja tilanteesta.

Kerronta. Muista seurata käsikirjoitusta ja luoda sen mukaisen kokonaisuuden: esim. intro - palveluesittely - yritystiedot.

Värit. Säädä sävyt kohdilleen. Jos haluat elokuvamaista kuvaa, vähennä kontrastia ja saturaatiota. Mikäli kuvissa vaihtelee punaisuus ja vihertävyys, säädä ne mahdollisimman hyvin kohdilleen. Tee värien säätö hyvin hienovaraisesti.

Kuvan tärinä ja heiluminen. Jos kuvasit jalustalla tai käytit vakaajaa, kuva on kohdillaan. Mikäli ylimääräistä heilumista ilmenee, vakaa kuva stabiloinnilla.

Musiikki. Jos käytät taustamusiikkia, hae ilmaisia vaihtoehtoja netistä. Kuuntele, miten se tukee tunnelmaa ja mieti onko se brändisi mukaista.

Export. Kun video on valmis, tallenna video mp4 tai mov. -muotoon. Jos tallennusasetuksista löytyy vaihtoehtona videolle h.264 -muoto, se tallentaa videon pienempään tilaan.

Katso tiimin kanssa editoitu kokonaisuus vielä kriittisesti läpi. 


 

#10

KENELLE JA MIHIN – VIDEON JULKAISEMINEN

 

Onnittele itseäsi ja nauti työsi jäljestä! Olet prosessissa haastanut itsesi miettimään omaa brändiäsi ja oppinut uutta. Nyt on aika laittaa video rohkeasti jakoon ja esille.

 

Youtube: Perusta kanava Youtubeen ja lataa video sinne. Mieti lupaava, täsmällinen nimi ja tee huolella tag-merkinnät. Luo lyhyt kuvaus videon alle tulevaan kenttään. Liitä kuvaukseen omien sivustojesi www-osoitteet. Valitse houkutteleva alkukuva! 

Vimeo: Jos haluat jakaa paremman laatuista videota, lataa se Vimeoon. Muista kuitenkin, että ihmiset hakevat tietoa enemmän Youtubesta. Muista tagit!

Web-sivut: Laita video yrityksesi etusivulle muun sisällön joukkoon. Natiivivideot keräävät hyvin klikkauksia! Asiakastasi kiinnostaa katsoa video, sillä hän on tullut sivustollesi etsimään yrityksestäsi tai palveluistasi tietoa.

Some: Jaa video sosiaalisessa mediassa. Lataa video Facebook:iin yrityksesi sivulle ja jaa se myös omille verkostoillesi. Jaa video kaikkialle, missä olet yhteydessä alaasi ja asiakkaisiin. Muista jakaa video ryhmissä, jotka ovat videon sisältöön tai tekemiseen liittyviä. Tee videosta kevyt versio, jaa se Instagramissa.

Kauppa: Myy osaamisesi videon avulla kaupastasi

Referenssit: Lataa video referensseihisi.

Artikkelit: Jos kirjoitat informaatiota, joka liittyy palveluihisi, lisää linkki videoon mukaan.

Kun jaat postauksia, jotka liittyvät aiheeseen, muista jälleen linkittää videosi.

Myynnin tuki: Ota video mukaan myynnin tueksi, myyntikäynneille ja e-mail -markkinointiin.

Blogi: Jaa / kerro videon tekemisestä blogissasi. Muista avainsanojen käyttäminen!

Mainosta. Osta mainosaikaa sosiaalisesta mediasta ja tuo videosi esille!

Tämä ei jää tähän. Seuraa tuloksia, tarkastele sivustosi ja videon analytiikkaa. Voit hyvin jakaa videon useaan kertaan, jotta tavoitat mahdollisimman monta ihmistä sosiaalisessa mediassa. Katso mitkä kanavat toimivat sinulle parhaiten ja käytä tieto hyväksesi seuraavaa videota tehdessäsi.

Ole ennen kaikkea iloinen, ylpeä videostasi ja ala suunnitella seuraavaa.

Design by Julia Alakulju

Illusia Creative tmi

Unelmaidea Oy

tel. 0400 631 523

Helsinki - Finland

Y-3019988-2