TEE SE ITSE -BRÄNDI

Monet tarvitsevat nyt nopeasti uuden tavan markkinoida omaa osaamistaan ja palveluitaan. Yrittäjä saattaa löytää itsensä tekemässä ihan kaikkea muuta kuin oman vahvuuden mukaista osaamistaan. Jotta esim. digitaaliseen ympäristöön luotu uusi kokonaisuus saisi aikaan toivottua myyntiä, on sen oltava erottuva, vahvistaa mielikuvaa osaamisesta ja kertoa tarinaa tekijästä sekä palvelusta.

 

"Miksi?" on ensimmäinen kysymys, johon yrittäjän tulisi vastata. Mikä on se syy, joka tekee yrityksestäsi menestyneen?

 

Usein ajatellaan, että brändi on kauniita kuvia ja sävyjä. Brändi on kuitenkin ennenkaikkea syvällinen matka yrityksen missioon ja olemassaoloon. Kun saat sen resonoimaan asiakkaillesi, olet tehnyt hyvää työtä!

 

Tässä keskeisiä asioita, jotka kannattaa käydä läpi, ennenkuin uusi sivusto ja uusi ilme on luotu. Toivottavasti tästä on monelle apua!

 

 

BRÄNDIN SIELU 

• Minkä ongelman yrityksesi ratkaisee?

• Mikä tekee yrityksestäsi upean ja erityisen?

• Mitkä ovat sinun vahvuutesi yrityksessäsi?

• Mikä on sinun intohimosi yrityksessäsi?

• Mitä teet paremmin kuin kukaan muu?

• Mikä ajaa sinua eteenpäin?

Kirjoita itsellesi auki nämä kysymykset. Vastaa rehellisesti itsellesi ja kysy lähipiiriltä apua tai sparrausta vaikeisiin kohtiin.

Brändin sielun tulisi olla kirkas, ennenkuin jatkat eteenpäin.

UNELMA-ASIAKAS

• Millainen on sinun unelma-asiakkaasi?

• Miten tavoitat heidät?

• Kuinka monta unelma-asiakasta tarvitset, jotta yrityksesi menestyy?

• Määrittele kohderyhmäsi tarkkaan

• Jaottele kohderyhmäsi tarpeen mukaan (esim. seniorit, opiskelijat..)

• Älä yritä myydä palveluasi kaikille

• Miten unelma-asiakkaasi löytää sinut?

Jos haluat myydä palveluasi ihan kaikille, se ei välttämättä resonoi kenellekään. Kun mietit tarkkaan oman unelma-asiakkaasi, työsi tulee olemaan palkitsevaa ja asiakkuudet kiitollisia kohtaamisestanne. Kun olet miettinyt unelma-asiakkaasi, niin löydät heidät myös helpommin ja säästät energiaa, kun et yritä roiskia viestintää hajanaisesti joka puolelle.

BIG IDEA

• Mikä on iso, rajaton visio yrityksellesi?

• Millaisen yrityksen perustamisesta unelmoit?

• Mistä haluat, että sinut tunnetaan?

• Kuinka suureksi yrityksesi kasvaa?

• ”Think big or go home”

• Luo mood-board yrityksesi tavoitteesta ja unelmatilanteesta. Visualisoi mielessäsi usein, miltä suuri ideasi näyttäisi haavekuvissasi. Älä anna järkeilyn tuhota tunnelmaa, vaan anna itsellesi lupa visualisoida isoja suunnitelmia rauhassa. 

ARVOT

• Mitkä ovat elämäsi "mega-arvot"? 

• Miten teet työsi?

• Miten kohtaat asiakkaasi?

• Millainen kokemus jää palvelustasi?

• Mikä tekee yrityksesi kohtaamisesta uniikin ja ikimuistettavan?

• Miksi sinun yrityksesi on paras mahdollinen asiakkaallesi?

Pohdi elämäsi "mega-arvot". Näiden arvojen alle muodostuu kaikki muut arvot, joita sinulla on. Mega-arvot määrittelevät elämäsi suuret linjat, yksityiselämästä työelämään. Mega-arvoja voivat olla esim. terveyden edistäminen, rakkaus, itsensä kehittäminen, läsnäolo.. määrittele itsellesi suurimmat arvot. Luettele ainakin 5 mega-arvoa, jonka jälkeen siirry määrittelemään yrityksesi ja palveluidesi arvot. Huomaa, että arvot eivät voi olla ristiriitaisia.

HENKILÖBRÄNDI

• Henkilöbrändin ytimessä olet sinä itse. Unohda muiden mielipiteet ja katso itseäsi tarkasti. Mitkä ovat sinun parhaat puolesi? Opettele todella tuntemaan itsesi ja sinua eteenpäin ajavan voimavarasi. Kun tiedät mikä ajaa sinua eteenpäin, siitä tulee sinun brändisi ehtymätön voimavara. Se voi olla muiden auttaminen, kauniimman maailman luominen, hoitaminen, johtaminen ja organisointi.. Voimavara on yksilöllinen. Mieti mitä valintoja olet tehnyt elämässä ja etsi yhdistävää tekijää.

• Opi tuntemaan itsesi ja vahvuutesi. Vahvista itsetuntoasi joka päivä jokaisella valinnallasi. Kun valitset eri vaihtoehtojen väliltä, mieti auttaako valinta sinua vahvemmaksi ja terveemmäksi vai heikommaksi. Valitse aina terveempi vaihtoehto, jokaisella askeleella. Kun valitset sinulle hyvä vaihtoehtoja, itsetuntosi ja olosi vahvistuu. 

• Luo ajatuksia ja sisältöjä, joilla voit vaikuttaa ihmisiin! Mieti näkökulma, joka poikkeaa massasta! Mitä kilpailijoillasi ei ole, mitä sinulla on? Mahdollisuus vastata aina nopeasti? Sijainti? Lisäpalvelut?

• Miten erotut tekijänä ja yrityksen keulakuvana?

• Henkilöbrändäys lähtee aina aidosta ihmisestä. Mitä olet ja miksi teet työtäsi.

YRITYSBRÄNDI

Nyt sinulla on kokemusta henkilökohtaisesta brändäyksestä, ja on aika siirtyä yrityksesi brändäykseen.

Kirjoita nämä vaiheet muistiin, ne toimivat myös perustana yrityksesi strategialle.

• Miksi - mitä - kenelle

Miksi yrityksesi on olemassa?

Mistä palvelusta tai tuotteesta yrityksesi tunnetaan?

Keitä yrityksesi palvelee?

 

• Vahvuudet ja heikkoudet

Tee luettelo yrityksesi vahvuuksista ja heikkouksista. Onko mahdollista muuttaa heikkoudet vahvuuksiksi? Jos yritys on uusi ja pieni, se on myös energinen ja joustava, ja sillä on uusia ideoita!

 

• Nouse melun yläpuolelle

Katso kilpailijoitasi ja kuinka he markkinoivat, onko jotain, mitä voisit tehdä paremmin vahvuutesi perusteella?

KYSY mahdollisuuksien mukaan kohderyhmältäsi, mitä he haluaisivat sinulta!

Ole hyvin selkeä siitä, mitä sinulla on tarjota. Kun joku tulee sivustoosi tai näkee sinut mediassa, hänen on tiedettävä muutamassa sekunnissa, mitä yrityksesi tarjoaa.

 

TUNNE

Ihmisten tulisi tuntea jotain, kun he näkevät yrityksesi. Tunteen luovat kuvat, värit ja graafinen suunnittelu. Ajattele etukäteen, mikä on tunne, jonka haluat yleisösi koettavan, kun hän kohtaa yrityksesi.

Tarinasi synnyttää tunteen. Kerro tarinasi viestinnässäsi. Tunne syntyy myös missiostasi. Miten sinun yrityksesi ratkaisee asiakkaan ongelman?

 

VISUAALINEN ILME

• Visuaalinen viestintä tukee arvojasi ja missiotasi.

• Yrityksen ilme sisältää värit, logon, fontit ja kuvamaailman.

• Yrityksen ilmeen tueksi luodaan graafinen ohjeisto, jonka pohjalta kaikki viestintä tehdään yhdenmukaiseksi

• Ilmeen suunnitteluun kannattaa panostaa, kun taustatyö on tehty. 

• Ota käyttöön olemassaolevat työkalut tueksesi.

• Muista näyttää yhtä ammattimaiselta kuin mitä oma osaamisesi on.

VIESTINTÄ

• Kun olet määrittänyt arvosi, missiosi ja tarinasi, käytä viestinnässä aina näitä ajatuksia.

• Tutustu eri kanavien kommunikaatiotyyliin ja muokkaa viestintääsi kanavaan sopivaksi

• Puhuttele tekstissä erilaisia ihmisia: Luo mielikuvia ja anna faktoja. Erilaiset asiakkaat kaipaavat erilaista sisältöä.

Luo fiilistä, mutta muista palvelu-lupaus sekä palvelusi todelliset ominaisuudet. Asiakkaasi haluavat tietää kaikki palvelusi hyödyt. 

• Luo itsellesi brändin määrittelyistä ja arvoista "työkirja", jota voit käyttää apunasi - etkä joudu kokoajan keksimään pyörää uudestaan. Työkirjasta voit napata hyvin toimivia tekstejä, muokata niitä edelleen käytettäväksi. Päivitä hyvin toimineet tekstit ja otsikot työkirjaan jatkoa ajatellen.

• Jaa ilmaista ja näkyvää sisältöä, jaa osaamistasi. 

Sisältöä voi olla blogit, videot, valokuvaus, vinkit, pod-castit, webinaarit... mieti, mikä sopii sinulle parhaiten ja valitse muutama. Älä yritä saada kaikkia toimimaan puolestasi. Testaa erilaisia alustoja ja mieti, missä asiakkaasi ovat.

Kun mietit mitä sisältöä sinun pitäisi tehdä, yritä miettiä asiaa, jonka asiakkaasi tarvitsee ratkaisukseen. Luo viestisi brändisi mukaiseksi ja tyylisi mukaan. Pysy valitsemallasi linjalla.

Brändin luominen on matka sekä itseesi että yrityksen olemassaoloon. Sen pohjalta syntyy tunne, viestintä, näkyvyys ja myynti. Suosittelen rohkeasti lähtemään matkalle oman itsesi ja yrityksen kehittämiseen.

- Julia Alakulju